Ett under har skett!!

Fortsättning från "Vikten av att ha rent mjöl i påsen"
Den halvbra rödbetssoppan som blev en "äcklig" deg blev ett helt OK bröd.

Dagen efter baket tittade på mitt - vad jag trodde - misslyckade bröd. Suckade och smakade en skiva innan brödet skulle förpassas till komposthinken. Brödet hade legat till sig över natten!! Det blev ett mediokert bröd - men trots det bättre än de flesta massproducerade bröden i den lokala ICA-butiken.

Det intressanta var att de var rödbetssoppebrödet som jäst bäst. Jag funderade på att slänga degen men tyckte trots allt att jag skulle ge brödet en chans (jag är ju snål smålänning) . Jag iddes inte knåda in mer mjöl i degen utan la den i en stor brödform. När jag gräddat brödet i en halvtimme stängde jag av ugnen, tog jag bort formen och lät brödet så på bakstenen i eftervärmen för att få skorpa.

Men det verkar vila en slags förbannelse över brödet. Den hårda skorpan gjorde att en vän i byn tappade en plomb och vägrade ta en tugga mer av brödet. Hennes dotter tyckte att brödet var gott och sa - Det här brödet kan du aldrig göra om. JÄPP! Instämmer med föregående talare.


Läs om Baka bröd på matrester

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar