Hur får jag tag i en baksten?

Baksten gjord av natursten


Huggen baksten

En baksten är en fyrkantig 2 - 3 cm tjock (oftast huggen) stenskiva som läggs i vanlig elektrisk ugn för att göra stenugnsbakat bröd. Materialet kan vara granit eller kalksten. Stenen bör inte vara polerad för då bränns brödet lätt vid.

En baksten gör att ugnstemperaturen hålls på en hög och jämn nivå. Stenens höga värme gör att brödet höjer sig lite extra och får fin knaprig skorpa.

>> LÄS Vad man kan göra om man inte har en baksten och ändå vill baka stenugnsbröd

Så här bakar du bröd med baksten:
1. Placera stenen lågt i ugnen ovanpå en plåt eller ett galler.
2. Lägg en långpanna eller annat metallkärl på bottnen av ugnen.
3. Värm upp ugnen till mer än 30 grader över vad som är angivet i receptet. Efter c:a 60 minuter är bakstenen uppvärmd och är klar att använda.
3. Grädda brödet direkt på stenen, eller använd bakplåtspapper
Bakplåtspapper på en bakspade underlättar när man ska föra in bröd (Min nödlösning är att använda ett bokkartongomslag från Adlibris)
4. Häll ca 1 dl kokande vatten i långpannan och sänk temperaturen 30 grader
5. När brödets innertemperatur är 98 grader är brödet klart
Använd en stektermometer för att se när brödet är klart - En digital stektermometer är att föredra

>> Mer detaljerad bakbeskrivningar finns på min blogg Surdegshjälpen

Priset på bakstenar varierar men finns att beställa för ca 600 kr inkl frakt. T ex från Dalängarna

Jag är i grunden smålänning och att lägga ut 600 kr utan att försökt fixa till det på annat sätt tar emot. Jag har varit hos släktingar som har vedeldade bakugnar. Golvet i ugnarna är vanliga flata stenar med bruk mellan. Det borde gå att göra något liknande.

Jag är över sommaren i huset som jag och mina systrar har ärvt våra föräldrar i södra Småland.
Efter ett tags funderande kom jag på att min far under några år när jag var liten hade ett projekt där han skivade stora stenar med slägga. Han skivade stenarna ungefär som man skivar en limpa. Konsten var att slå flera gånger på samma ställe med släggan.

Min far hade lagt stenarna i högar efter körvägen vid åkerkanten. En dag när han kom från jobbet var stenarna borta. Någon hade stulit dem. Min far var ledsen ganska länge eftersom det hade varit ett hårt arbete och att det nu inte fanns stenar till att lägga på uteplatsen. Luften gick ur honom - han gjorde aldrig fler flata stenar.

Det finns fortfarande en hög flata stenar vid husknuten. Jag tog in en mindre flat sten och testade i ugnen. Den fungerade bra. Enda problemet var att det fick endast plats ett bröd i taget på stenen. Jag gick ut mätte och hittade en nästan fyrkantig sten som precis får plats i ugnen. Det nya problemet är jag lätt bränner bröden för att stenen är för hög. Jag har bränt ovansidan på handen några gånger också ;- |

Min stora sten är lite för otymplig så funderar jag på att kontakta stenhuggeriet som finns några mil bort och kolla om jag kan köpa en flat sten som går att använda som baksten.

Ett annat sätt kan vara att köpa eldfast tegel och mura en baksten på en gammal bakplåt . Sonen varnade mig och sa jag bör kolla vilka kemikalier en eldfast sten släpper ifrån sig.

Har du ingen baksten kan du använda min senaste uppfinning: "Grusstenen" dvs en långpanna fylld med grus


Fyll en långpanna med sand/grus/singel


Lägg på en ugnsplåt och börja stenugnsbaka

När goda råd för brödbakning tas upp, brukar man rekommendera att använda en baksten. Har man ingen baksten, brukar rådet vara att lägga brödet på en varm plåt i ugnen.

I mitt sökande efter lågbudgetlösningar har jag kommit fram till ett mellanting: Grusstenen

Gör så här:

1. Fyll en långpanna med sand, grus eller singel och sätt in den i nedersta delen av ugnen
2. Lägg på en plåt.
3. Sätt in i ugnen på 250 grader i 40 minuter

Sand/grus/singel fyllningen fungerar som värmemagasin och ger brödet stenugnskaraktär genom att ugnstemperaturen hålls på en hög och jämn nivå. Den höga värmen gör att brödet höjer sig lite extra och får fin knaprig skorpa.

TIPS!
Tvätta gärna sanden/grusen. Framförallt om du använder sand/grus som sprids på vägarna. Den grusen brukar innehålla kemikalier (salt) som hindrar sanden klumpar ihop sig av kylan.

5 kommentarer:

  1. Tack för trevliga och intressanta tankar , har lagt in keramiska stenar och gräddat på och de fyller helt upp ugnen och jag lever än :)
    Inger

    SvaraRadera
  2. Själv köpte ja en 40x40x3 cm marksten och kapade till rätt mått. Har funkat utmärkt som bak/pizzasten. Kostade 60:- på Bauhaus.

    //Tobias

    SvaraRadera
  3. Köpte en måttbeställd 3 cm granitskiva med polerad ovansida från Granitti i Piteå. Inget de har i sortimentet men det gick att ordna, och med fri frakt längs E4'an mellan Piteå och Stockholm.
    Så dekorativ att jag gjort ett vägfäste åt den.

    /Victor

    SvaraRadera
  4. Tror ni arr det går att använda marmor?

    SvaraRadera
  5. Hej! I någon kommentar har någon sagt att det kan förekomma bly i en del stenar. Någon har köpt en vanlig granit sten från Bauhaus och tycker att det funkar bra. Jag har också varit på Bauhaus och sett att de har granit sten som man kan kapa till rätt storlek men jag är rädd att det kan förekomma bly i den, samtidig tror ni att de som säljer pizzasten och liknande har kollat i fall det finns bly i deras stenar?

    SvaraRadera