Hur hitta igen recept när man är slarvig


Dagen före jag ska resa söderut började jag bläddrade i boken Konditori VETE-KATTEN innan jag skulle lämna boken till biblioteket. Blev sugen på att testa deras Brevikslimpa - en sirapslimpa med apelsinsmak. Trots att jag inte har tid så har jag lagt ut receptet på min Bröd att baka blogg.

Jag funderar på att testa att blanda in skållad råg i Brevikslimpan (ungefär som man gör med den skånska brödet Laputa). Det skulle vara intressant om om det gick att få till en variant med surdeg och varför inte kokt pressad potatis (som jag stoppar i de flesta av mina surdegsbröd för tillfället- se Ulvbergabröd)

Någon kanske undrar varför jag lägger ut receptet på webben och anledningen är att jag är alldeles för slarvig. Jag hittar oftast inte mina anteckningar. Däremot hittar jag till min blogg för recept som jag tänker testa.

Jag la av bara farten ut några andra recept från boken. Jag är sugen på att testa Traditionell fransk Baguette och hålla mig i skinnet och verkligen följa receptet (och inte göra några avvikningar) Det är svårt eftersom jag alltid får nya idéer att testa när jag bakar.

Jag är inte så mycket för fikabröd och bakar numera ganska sällan bullar. När mina släktingar dyker upp vid sommarhuset i Juli tänker jag bjuda på VETE-KATTENS vetebröd gjort på raskdeg. Jag tänker också testa Jästbolagets nya surdegjästmix för vetebröd. Kanske i kombination med raskdeg. Funderar också på hur aktiv är surdegen i jästmixen? Eller att jäsning sker mest från torrjästen för söta degar och surdegen är mest med för smakens skull? (eller hemska tanke - mest med för marknadsföringens skull - för att surfa på surdegstrenden)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar