Hur bygga en vedeldad ugn av ett gammalt badkar

Sommaren 2009 hade jag bakat flera gånger i kusinens ugn i grannsocknen. Det var drygt en mil att köra och jag ville ha egen bakugn. Det måste gå att enkelt bygga en vedeldad ugn utomhus.

På sensommaren 2009 tittade jag mig omkring och vid stenmuren vid åkerkanten låg det ett gammalt badkar. Tanken slog mig: - Kan man bygga en bakugn av ett badkar? Jag var lite osäker så jag frågade på en ugnsbyggarsajts forum i USA. Framför allt ville jag veta om emaljen var giftig. De tog min fråga på allvar men de trodde inte på badkarsbyggidén.

Kunniga var de också. Jag fick veta att om badkaret var tillverkat före 1960, kunde emaljen innehålla bly. För att kolla blyhalten borde jag kontakta närmaste High school chemistry dept. för att låna lite salpetersyra. Men det är lugnt, badkaret är från 80-talet


Trots experternas avrådan började jag försommaren 2010 att bygga ett fundament. Bak ladugården finns det ett upplag av begnade lättbetongblock som far hade fått tag i på 70-talet. Blocken var ganska ojämna eftersom det fanns cement kvar.


Eftersom det var ett experiment och jag inte ville lägga ut några pengar på projektet tyckte jag att det inte var någon idé att vara noggrann. Det gör inget att fundamentet inte kommer att stå stadigt efter vinterns tjäle. Blocken lades direkt på marken och jag började bygga utan att använda lera eller cement mellan blocken. Jag hade fått den fixa idén om att ugnsbygget inte skulle kosta någonting.


Jag hittade några flata stenar vid skogskanten och jag försökte pussla ihop så gott det gick för få till en ugnsbotten. Det låg också en påse med eldfast bruk på logen som jag la mellan de flata stenarna. Men bruket räckte dåligt. Jag fick fylla med sand mellan stenarna innan jag la på bruk.


Nu var det dags och be om hjälp. En kamrat och hans son hjälpte mig med att köra grus från en grustäckt inne i skogen.

Vi la på begagnade takpannor för att skydda mot regn. Så här såg ugnen ut när den var färdig. Skorstenen som placerats på badkarsavloppet hittade jag också bland gömmorna i uthuset.


En av grannarna som är pensionerad snickare kom förbi och såg min "skapelse" som mest påminner ett slumbygge i 3:e världen. Han skakade på på huvudet och sa: - Du kunde väl ha lagt något mellan blocken. Åtminstone lagt jord mellan.

Men ugnen fungerar. Efter 2 timmars eldning har gruslagret på badkaret lagrat så mycket värme att bröden blir helt ok.

2 kommentarer:

  1. Skulle man kunna sätta en dörr på den ugnen? Typ en sån här: https://nuka.se/produkter/edmund-485-x-485

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det mesta av röken när man eldar går ut genom öppningen. När man rakat ut all glöd från ugnsbotten kan man använda vad som helst som tål värme på 300 grader som lucka t ex trä. Ska du ha riktig järnlucka med draghål som ska användas när du eldar behöver du ta upp ett rökhål på ca 1 dm i diameter i andra ändan av badkaret

      Radera