Att ta sig vatten över huvudet - 5 bak på ny otestad baksten

Söndag morgon kl 06.
Solen lyser ute - det är fortfarande kallt ute +10. Inne är det 18. Lite kallt. Jag tände en brasa. Sitter vid datorn i spisvärmen. Ser ut över gårdsplanen med en kopp kaffe och funderar över gårdagen.

Jag tog mig vatten över huvudet. 5 bak på ny otestad baksten från min fars stenhög. Det enda bak som blev lyckat var smäll-ihop-pizzan.

Jag hade en för gammal poolish (lös fördeg på vanlig jäst). I rumstemperatur är maxtiden 24 timmar för poolish men min var närmare 40 timmar. Sonen var hungrig så jag rörde ner vetemjöl och salt, plattade till degen, la på fyllning och stoppade in pizzan i ugnen. Bakstenen gjorde att pizzadegen blev mycket bra med en luftig och knaprig skorpa.

Alla andra bröd sprack på sidan eller längst upp. Jag tror det beror på att bakstenen är för högt uppe i ugnen. Stenen är över i dm cm tjock på en sidan. På andra sidan har fått palla upp med en liten sten för att få en horisontell yta. Jag ska flytta ner den.


Igår så var så trött på kvällen trots att jag sovit 1 timme på eftermiddagen att jag inte orkade städa. Det ser ut som f-n i köket. Jag har använt en stor skärbräda som bakbord på diskbänken och det är inte så lyckat eftersom jag fick mjöl överallt. Jag måste byta sätt att baka. Jag kom just på att det i det 50-talskök som jag använder finns ett bakbord. Det är en del av inredningen och har inte använts på 30 år.

Jag måste inse att jag inte är 20 längre och att orken tar slut. I fortsättningen ska jag inte baka mer än varannan dag. Jag har förövrigt lite svårt att göra av med allt bröd som jag bakar. Frysen är full och alla släktingar i trakten har fått var sitt bröd.

Jag undrar hur Pain de Martin gör med alla bröd som han bakar. Jag har frågat på hans blogg:

Vad gör du av alla bröd du bakar? (och vad gör du med dina misslyckade bak?)

Jag är inne i en bakperiod. Frysen är proppfull. Jag åker därför hälsar på vänner med bröd i present.

En kompis nere i byn blev så glad att han direkt gick till rabatten och plockade upp en flat sten. Han tog fram sin fars stenverktyg och gjorde en baksten efter att ha måttat efter en bakplåt. Jag hade berättat att jag letade efter en bättre baksten än det åbäke till gråsten som jag hade i ugnen.

Min gamla provisoriska baksten var flat på ovansidan, upp-pallad på eldfasta tegelstenar och det var så lite kvar till ugnstaket att jag förstörde mina ugnsvantar. Jag har också bränt mig några gånger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar