Pomeransbröd


Jag hittade ett recept i Riddarbageriets brödbok om ett pomeranskryddat bröd där man blandar i skorpmjöl i rågskållningen. Jag är nyfiken på hur ett bröd blir av skorpmjöl. Jag har läst att bagare i tyskland brukar blanda i gammalt rågbröd i degen. Bröden ska bli luftigare av det gamla brödet. Kan skorpmjöl ha samma effekt?

De ändringar jag gjort mot originalreceptet är att jag har bytt ut jästen mot surdeg och dessutom hällt i potatisvatten som jag hade i kylskåpet. jag tillhör den gamla skolan - inget ska förfaras - det går oftast att baka bröd på resterna >> Läs om Baka bröd på matrester

HUR BLEV BRÖDET?
Pomeransbrödet blev bra utom att bakstenen var lite för varm så brödet blev bränt i botten.

På bilden har jag vänt brödet upp och ner för att visa den brända skalken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar