Hur grädda bröd?


En vän fick en deg som var klar att baka ut att ta med sig till fritidshuset. Hon tycker om doften av nybakat bröd framförallt när hon är ledig och "bara mår bra i stugan". Dessutom har min vän egen firma och jobbar både dag och natt utom när hon tar "helgsemester".

Jag brukar låna hennes bil ibland och hon får betalt i bröd, i detta fallet fick hon en fruktbrödsdeg och 2 liter sötsur kinagryta att ta med sig.

Min vän ringde nyss och ville veta hur hon skulle grädda.

Så här gör jag när jag gräddar bröd

1. Ställ in en långpanna av plåt eller aluminium i botten på ugnen. (Manfred Enoksson rekommenderar att man har ett gjutjärnskärl)

2. Ställ in en baksten, en ugnstor sandfylld långpanna med en plåt på eller en ren tom plåt i ugnen

3. Sätt på ugnen på 260 grader om brödet inte innehåller socker.
(Är ditt matbröd sötat blir det lätt bränt - använd lägre temperatur - ställ ugnen på ca 240 grader)

Om du har en baksten bör du sätta på ugnen 1 timme före du ska använda den. Om du använder en långpanna fylld med grus eller sand räcker det med en 40 minuter.

4. Koka upp 2 - 3 dl vatten

5. För in bröden med en bakspade. ( jag använder en dubbelvikt kartong - som jag fått när jag beställer böcker från e-bokhandel)
Tips! Om du har bakplåtspapper under brödet blir det lättare att föra in brödet i ugnen

6. Häll det kokande vattnet i långpannan som står på ugnsbottnen och stäng ugnsluckan meddetsamma.
TIPS! Vira in handen med en handduk eller använd grytvante för ångpusten är varm!
Jag brukar också vänta 1 till 2 minuter. Sedan öppnar jag ugnsluckan på glänt och duschar med blomspruta var 30 sekund i 3 minuter. Detta råd har jag fått av Peter Reinhart i The Bread Baker's Apprentice: Mastering the Art of Extraordinary Bread En bok som jag rekommenderar! Lyssna på Peter Reinhart när han talar om bröd på TASTE3 Conference - videon finns längst ner i detta inlägg!

Proffsen genar - På bakkursen slängde Manfred in vatten direkt på ugnsgolvet i en vanlig elspis. Hans kommentar var att han brukar göra så och att det funkar. (Att sedan spisen sedan inte gick att använda var kanske en slump. Kablarna på baksidan av spisen var brända när spisen drogs ut dagen därpå)
.

7. Efter ca 5 minuter sänk värmen till 210 grader.

8. Sätt in en digital stektermometer i brödet efter 20 minuter. När brödets innertemperatur blir 98 grader är brödet klart. Det brukar ta ca 45 minuter för ett enkilosbröd. (Om du inte bryr dig om att stektermometerns givare blir kletig kan du sätta in den i brödet före du häller på kokande vatten i pannan på ugnsbottnen)

9 Låt bröden svalna på galler

Tips! Aktivera den engelska undertexten genom att klicka på "View subtitles"

1 kommentar: