Maratonjäsning eller vad kan man göra när degen blir för sur?

Jag får ibland frågan varför jag gör godare bröd än många av de små kvalitetsbagerierna som finns in trakten och som bakar med ekologiskt mjöl efter alla konstens regler. (Det är sant - jag trodde inte mina öron första gången jag hörde det) Mitt svar är att estetiken skiljer sig åt dvs vi har olika "tänk".

Jag tycker att jag inte har råd med att köpa ekomjöl i små förpackningar en speceriaffär, vilket gör att jag köper så billigt mjöl som möjligt (20/11 2009 kostade ICAs eget vetemjöl special ca 8 kr/kg, vanligt svenskt vetemjöl på Lidl 3 - 4.50 kr/kg och rågmjöl från Willys ca 8,50 kr/kg ) Detta kan ändras när jag under julledigheten kommer till huset i Småland, där kusinen i grannbyn med bakugnen har lovat att också köpa mjölsäckar till mig från Saltå kvarn.

Men den största skillnaden i tänket är att medan ekobagarna också undviker att söta bröddegarna är jag inte rädd för att stoppa i honung, sirap eller lingonsylt i mina degar för balansera surdegens syrlighet. Det blir mer smak på brödet när surdegen får bli sur och degen sedan kompensations-sötas.

När jag får en surdeg som legat för länge och är rejält sur, slänger jag inte degen som många gör utan då gör jag fruktbröd. Med mycket torkad frukt (ca 25 - 30 %) och eventuellt lite sirap eller honung kan brödet bli riktigt lyckat. (Jag har inte ännu misslyckats med göra fruktbröd av för sura degar - peppar, peppar, ta i trä!)

Den torkad frukt jag brukar lägga i beror på vad som jag har hemma men oftast är det mest russin (pga billigaste torkade frukten), fikon (för det ger bra smak) och aprikoser (har egen sötsyrlighet som kompletter). Ofta har jag också valnötter i. Det bästa med Julen tycker jag att julfikonen kostar nästan halva priset än övriga fikonsorter. Ännu bättre blir det på rean efter Jul fikonen slumpas bort.

Jag hade gjort för mycket levaindeg. Det blev mycket över efter baket. Eftersom kylskåpet var fullt och det var några plusgrader ute gick jag ut i trädgården och ställde min täckta degbunke under en buske. När jag 4 dagar senare skulle kolla degen var den alldeles för sur. (Temperaturen hade en dag krupit upp över 10 +) Men skam den som ger sig. Jag tog till ovan nämnda "fruktmetod" och Voila! degen blev mycket bättre. Enda problemet var att jag var för trött den kvällen för att baka ut och skulle dessutom jobba sent några kvällar framåt. Så det var bara att sätta på locket och bära ut degen i trädgården igen. Efter sammanlagt 7 dagar blev det att jag gjorde sista jäsningen och stoppade bröden i ugnen. Tro mig - det blev ett kanonbröd!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar