Svintokryddad kotlett

.. eller vintergrillningen.

Jag och sonen köpte 9 stora kotletter på extrapris i tätorten. I går åt vi kotlett med klyftpotatis. Det smakade OK men vi saknade sommaren grillning.

Idag släpade vi fram grillen till stugknuten och hällde på grillkol.
Hoppsan! Det finns ingen tändvätska. Vad göra?

Det finns glöd i vedkaminen.
Med mina nya IKEA grillvantaren och stor metallslev skopade jag upp nästan 1 liter glöd i en långpanna och rusade ut till grillen. Det fungerade. - Bättre rådlös än grillös :-)

Sonen reagerade på att grillgallret var megaäckligt. Ingen hade rengjort det i somras. Han skurade med tvålsvinto.
När sonen grillat klart kom han in och gav mig en smakbit. Det var en ny smakupplevelse. Kotletterna hade en pikant smak av svinto. Sonen hade slarvat när han sköljde av gallret.

Grilla nya kotletter? Grillglöden var slut.
Då kom jag på det! Skölj av kotletterna under kranen. Det funkade.


.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar