Äntligen lite sol



Att titta ut över gårdsplan när jag morgonsurfar är trevligt framför allt när löven slår ut. Jag har varit nere i bokskogen och plockat lite löv för att ha i salladen tills släktgrillningen senare idag. Nyutslagna boklöv är gott i sallad.

Jag kom ihåg att ta fram kameran och tog en bild på grytbakade isvattensbrödet. Det smakade helt OK. Det tog bara så lång tid att få sista jäsningen att fungera. Det tog nästan 5 timmar innan degen reste sig.



Jag planerar att göra en egen vedeldad ugn till sommaren. Det borde gå bra att använda ett gammalt upp och nedvänt badkar. Jag funderar på skotta upp en grushög som jag planar ut och lägger flata stenar på. Sedan lägger jag på det upp och nedvända badkaret (med uppskuren eldningslucka och rökhål). Till slut så täcker jag badkaret med grus så att bakugnen blir en liten kulle.

Jag har sett ut en plats och funderar vem/vilka som kan hjälpa mig. En maskin borde vara bra. Jag är lite för dålig i ryggen att skotta för hand. Min förhoppning är att ska kunna byta bröd mot hjälp.

Det gick bra att bygga och baka i ett gammalt badkar. Läs här hur det gick till

1 kommentar: